Aventura in Transilvania Partea a II-a



Archita

Am ajuns in Archita, am traversat un pod de lemn, iar cand am intrat pe straduta principala, ne-au intampinat satenii, unii uitandu-se ciudat la noi, altii bucurosi ca vad "straini", deoarece la prima vedere ei credeau ca nu suntem din Romania. Domnul Mircea, patronul unei carciume din sat, ne-a indrumat catre un loc bun de pus corturile.







Destul de obositi, abia asteptam sa stam langa foc si sa mancam. 
Zis si facut, ne-am instalat corturile, focul s-a aprins si el destul de repede iar mancarea a fost cea mai buna, deoarece ne era foarte foame. Dupa o masa copioasa am mai stat putin langa foc pentru a ne incalzi si dupa ne-am bagat la somn. Aproape adormiti, doi dintre noi ne trezim alertati de un sunet. La 5-10 metri departare de corturile noastre, am auzit pasii grabiti ai unui animal, atunci din instinct am inceput sa facem galagie pentru a speria acea creatura pe care noi o credeam prima oara a fi urs, dar dimineata am vazut ce era defapt, o caprioara si un cerb.

foto: Reptilianul


   




Gif creat de Axelanti




Ansamblul de la Archita se afla in centrul comunei si este bine conservat. Are o incinta dubla si se mai pastreaza sapte turnuri de aparare din cele noua care existau candva. In mijlocul incintei se afla o bazilica romanica cu trei nave, fara turn, datand din ultimul sfert al secolului al XIII-lea. Ea a fost transformata in jurul anului 1500 intr-o biserica-sala gotica, moment in care s-a inceput si fortificarea.
Incinta dubla are o forma dreptunghiulara, caracteristica inceputului secolului al XVI-lea, si sapte dintre cele noua turnuri initiale, precum si drumul de straja al curtinelor exterioare. Incinta interioara are turnurile pe colturi. Zidurile sunt inalte de 7 metri si aveau la inaltimea de 4 metri un drum de straja sprijinit pe console din lemn. Meterezele au fost in mare parte zidite. Turnurile aveau fiecare cate o intrare separata dinspre curte, prin drumul de straja sau pe scari mobile.
Navele laterale, care aveau bolti in cruce pe ogive, au fost demolate. Din ele au mai ramas urme in partea de nord a bisericii, intre peretele navei si contraforti. Tot din biserica veche se mai pastreaza patru arcade semicirculare, odinioara deschise spre colaterale, dar inchise astazi cu caramizi si cu pietre pentru a forma peretele navei centrale. Dupa demolarea colateralelor, nava centrala a fost inaltata cu un nivel de aparare.

























                                        Partea a III-a

Peppy Web Developer

No comments:

Post a Comment